zondag 1 maart 2015

Hij zei dat hij nog nooit zoiets gelezen had

Zo zijn de woorden van Murakami niet
Ik zag de schrijver Tim Krabbé op tv. Als ik uit mijn raam kijk, dan zie ik de flat waarin hij woont.
Tim Krabbé vertelde dat zijn zoon op een dag uit Japan was teruggekeerd met een boek van Haruki Murakami (村上 春樹).
"Dit boek moet je lezen," zei hij tegen zijn vader.
Tim Krabbé las het, en daarna las hij alle boeken van Murakami, en daarna las hij ze allemaal nog een keer, en nog een keer. Hij zei dat hij nog nooit zoiets gelezen had en dat het de toekomst van de literatuur was.
Ik denk niet dat dat zo is. 

Eerder schreef ik al over Murakami. Ik ben hem zeer dankbaar dat hij me het plezier in het lezen van romans heeft teruggegeven. Anders dan Tim Krabbé heb ik Murakami's boeken niet verslonden. Ik lees er gewoon af en toe eentje. Weet je wat er aan de hand is met Murakami's woorden? Ze liggen lekker ontspannen in het gras, in het zonnetje. Ze lopen niet in het gelid met opgepoetste eretekens op hun borst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten