zondag 4 januari 2015

Ik was vergeten hoe mooi de muziek van de Beatles is

Haruki Murakami
In de zomervakantie op Mallorca moest ik steeds hard lachen om het boek Kafka op het strand van de Japanse schrijver Haruki Murakami.
Het is een poosje geleden dat ik met plezier een roman heb gelezen. Ik ben blij dat M. (42) afgelopen zomer Kafka op het strand voor mij heeft gekocht want daardoor is er iets teruggekeerd dat ik kwijt was.

Ik las het boek aan zee, elke ochtend van ongeveer zeven uur tot negen uur. Ik dank M. en de heer Murakami hartelijk dat ze mij iets hebben teruggegeven dat ik voorgoed verloren waande.
Zo zie je maar weer dat je niet te snel moet denken dat iets voorgoed verloren is. Dat is meteen weer zo absoluut. 

M. en Murakami hebben mij nog iets anders teruggegeven dat ik in mijn onbedwingbare absoluutheid voorgoed verloren waande.
Toen ik terugkwam uit Mallorca vertelde ik aan een musicus dat ik zo gelachen had om het boek Kafka op het strand, en dat hij het beslist ook moest lezen, en toen vertelde hij dat Murakami een boek geschreven heeft met de titel Norwegian Wood.
En omdat hij een musicus is illustreerde hij zijn mededeling met het spelen
uit zijn hoofd van de akkoorden van het nummer Norwegian Wood op mijn piano.
Ik was vergeten hoe mooi de muziek van de Beatles is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten