zaterdag 19 juli 2014

Ik ben bang dat ik blauw ben

Bolinus brandaris

1.
Er is zoveel gebeurd dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Gelukkig streef ik geen volledigheid na.
Netheid vind ik wel nastrevenswaardig.
Over de verschillen en de overeenkomsten tussen netheid en volledigheid een andere keer.
 

3.¹
De boontjes aan onze bonenplant worden steeds groter. Volgens P. zijn het bruine bonen.
Noch U., noch mevrouw S.
beiden classica weten wat bruin is in het Latijn.
U. zegt: "Bruin komt zelden voor in het Latijn, in tegenstelling tot blond en purper."
Purper werd door de Romeinen gewonnen uit de branchiaalklier van de brandhoorn (bolinus brandaris).


4.
Wat is het warm!

5.
R. ging een kind redden dat om hulp riep vanuit het riet aan de waterkant. Hij deed zijn schoenen en zijn kleren uit en rende het water in. Hij liep daarbij een diepe snee op in zijn voet, vermoedelijk door glasscherven. Het bloed gutste eruit. Er liep een spoor van bloed van de waterkant naar de dokter, waar R. naartoe was gesneld op zijn blote voeten.
Zijn dochter, L., had ondertussen gehoord dat er blauwalgen in het water zaten en dat je daar ziek van kon wordenen zij had er in gezwommen!
's Nachts om vier uur maakte ze R. wakker: "Ik ben bang dat ik blauw ben."

Dit bleek niet het geval.
Tegen een blauwalgenplaag moet je driehoeksmosselen inzetten.

6.
M. (41) heeft nieuwe kleren gekocht vandaag. 

¹ 2 is kwijt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten