dinsdag 22 januari 2013

Mijn oma bezat een wasmachine met een elektrische wringer

Mijn oma werd geboren in 1899. Ze was 15 toen de grote oorlog uitbrak die wij nu de Eerste Wereldoorlog noemen. Destijds heette die oorlog niet zo, want het was niet bekend dat er nog zo'n grote oorlog aankwam. 

Toen die uitbrak was mijn oma 41. Ze had ervaring en wist wat oorlog betekende. Ze slaakte een diepe zucht en stuurde haar oudste kinderen naar de kruidenier om voedsel in te slaan (boter, suiker, meel, noten).
Hoewel mijn oma een wasmachine bezat met een elektrische wringer, had ze de gewoonte om tapijten, tafellakens, dekens en andere kleden 's winters in de sneeuw te leggen. Daardoor werden ze volgens haar schoner dan in de machine. Ik heb dat vandaag ook gedaan. Alle kattenharen zijn eruit en het kleed is als nieuw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten