donderdag 31 januari 2013

Zo'n huis kost miljoenen

Ons huis aan de ventweg te Z.
We fietsten door de mooiste straat van de stad.
M. (11) zat bij mij achterop.
Zoals altijd zei ik tegen haar, toen we door de straat reden: "Dit vind ik de mooiste straat van de stad."

"Weet ik toch," zei M. 
De straat is een ventweg, gescheiden van de hoofdweg door een vijver vol waterlelies.
Een keer zag ik een kikker zitten op een waterlelieblad.
Hij kwaakte.

"Deze straat doet me altijd denken aan de ventweg waar ik woonde met mijn moeder en zusjes, in Z., weet je wel. En ook aan de grote vijver daar vlakbij, vol waterlelies, waar ik altijd ging vissen met W. We aten de vissen als ze eetbaar waren."
"Weet ik pap, maar als je het zo mooi vind, waarom koop je hier dan geen huis?"
"Omdat het veel te duur is, daarom. Zo'n huis kost miljoenen."
"Als je een intergalactische bestseller hebt geschreven, dan gaan we hier wonen hè?"
"Ja, dan."

10 opmerkingen:

  1. Het schijnt dat er op Betelgeuze ook nog een paar hele mooie straatjes zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe moet dat eigenlijk met die buitenaardse munteenheden, vraag ik me nu opeens af. Mijn uitgever zal daar toch wel raad mee weten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees overigens dat de Betelgeuze op het punt van ontploffen staat. Dat maakt het wel wat minder aantrekkelijk om er een huis te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook lees ik op Wikipedia dat de Westerse naam van de ster bij vergissing is afgeleid van het Arabische ibt al-djoeza, oksel van de reus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De problemen van een intergalactisch auteur....'"'Ieder moment' is overigens op astronomische schaal, het kan ook nog wel enige tienduizenden jaren duren." Nadeel is wel dat het een ster is en dat je wel tegen de hitte mmoet kunnen. Universele rekeneenheid in universum is volgens de courante s.f.-leer overigens de 'Credit', dus dat zal geen probleem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees hier dat de Credit inmiddels is vervangen door de QUID (Quasi Universal Intergalactic Denomination). Mooi muntje. Geen scherpe randen, geen chemicalien die de intergalactische auteur kunnen schaden, bestand tegen kosmische straling. Gemaakt van polytetrafluoroethylene, onder aardlingen beter bekend als teflon. De waarde van 1 QUID is ongeveer € 8,68, behoudens schommelingen in de valutamarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "The use of "credits" is particularly common in futuristic settings, so much so that Sam Humphries has pointed it out as a cliché: "In any science-fiction movie, anywhere in the galaxy, currency is referred to as 'credits'."

    Wet van Verwerkeling van Fictie: Als iets blijft en blijft terugkeren in Fictie wordt het ooit werkelijkheid: Maanreizen, auto's, vliegen, robots, soylent green, tenniskampioen van Zutphen, tijdreizen. Credits is aannemelijker dat een eenmalige advertentiestunt met Quids. Even met je uitgever bellen: "Die royaltievergoeding voor eBooks, hoeveel Credits is dat eigenlijk?"

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fictional_currency

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry, dat moet zijn: de Wet van de Verwerkelijking van Fictie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, snap ik. Een kanttekening bij het tenniskampioenschap van Zutphen: het betreft hier de Wet van de Fictionalisering van de Werkelijkheid: Als iets is gebeurd in de Werkelijkheid, wordt het waarschijnlijk ooit Fictie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De uitgeverij accepteert - hoor ik net - Ankh-Morpork dollars, Krindars, Trianic Pu's, Zenith's, Red Orbs, federation Credits... alles eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen