vrijdag 2 september 2011

Alles wat K. van een man hoeft te weten

"Een van de vele voordelen van ouder worden is de toenemende trefzekerheid van het oordeel," zei K. (71) tegen me. "Ik kies sneller en beter. Ik zie bijvoorbeeld in een oogopslag of een man tegen een stootje kan of niet. Dat is alles wat ik van een man hoef te weten. De rest valt onder de faits divers. Een van de vele nadelen van het ouder worden is dat er steeds minder te kiezen valt. Houden wat je hebt is het devies. Eenzaamheid is het ergste. En dus leef ik noodgedwongen samen met een man wiens kleine beetje persoonlijkheid alleen tot zijn recht komt als hem niets in de weg wordt gelegd. Een man die geen warmte verspreidt (de enige kracht die mannen hebben), maar warm moet worden gehouden in het verstikkende klimaat van ons huis, waar hij zijn oude dag slijt in de onsmakelijke illusie dat hij de baas is."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten