woensdag 17 maart 2010

Zeven Chinezen wegen even veel als één Amerikaan

De tweelingtorens van Petronas in Kuala Lumpur
In 2050 zullen China, Japan en India de drie grootste economieën van de wereld zijn.
Dit schrijft Kishore Mahbubani in zijn boek The New Asian Hemisphere: the Irresistable Shift of Global Powers to the East.

De Amerikanen zijn te dik geworden om er iets tegen te kunnen doen (
één Amerikaan weegt even veel als zeven Chinezen).
Wij Europeanen laten onze slimme kinderen tien uur per week Latijn en Grieks studeren.
Ik stel voor om naast de gymnasia Chinasia op te richten.
Het Chinasium zal dezelfde status krijgen als het gymnasium en dezelfde wat wereldvreemde sfeer.

10 opmerkingen:

  1. Ach, tijden van gevaar... Ik zou de taal Sranan Tongo nog graag leren, op het Surinasium.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het Chinasium wordt ook Latijn en Grieks aageboden, maar niet meer dan een uurtje per week, voor de ontspanning. Zoiets als foto's van vroeger kijken (echoscopie en babyfoto's van de huidige talen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee, maar alleen Aziazium is te beperkt, karakter van een gymnasium en dan alles wat van belang is in deze zogenaamde tijden van gevaar, ook Russisch, Spaans, Swahili, Rechten, Geneeskunde, Steno, Noten Lezen, Autorijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of meerdere schooltypen naast elkaar: Gymnasium, Aziasium, Afrikasium, Arabiasium, Terrasium, Universasium etc..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt niet alles in een keer veranderen. Ik zou graag het onderwijsstelsel zoals we dat kennen intact laten, en alleen het wezenlijk nutteloze eruit slopen en vervangen door iets beters. Van de Russen, de Spanjaarden, de Swahili, de Afrikanen en de Arabieren hebben we voorlopig niks te duchten (behalve wat incidentele terreuraanslagen; van de aarde en het universum ook niet. Wat betreft geneeskunde, steno, noten lezen en auto rijden: daar bestaan al goede opleidingen voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh, het gaat echt om de kinderen te wapenen tegen gevaar dat te duchten is? Ik dacht meer om ze (in een aangename omgeving) echt iets te leren waar ze echt iets aan hebben, in plaats van ze alleen een prettige archaische dagopvang aan te bieden, maar misschien komen nut en gevaar wel op hetzelfde neer? (Niets zo nuttig als je wapenen tegen de gevaren van het leven).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben er groot een voorstander van om een paar vakken grondig aan te pakken, tien uur per week of zo inderdaad. Het is een goede voorbereiding op de latere studie en ook op het leven zelf, dat al met al toch aangenaam onafwisselend is. In feite maakt het niet uit welke vakken je daarvoor neemt.
    Toegegeven, er hangt een zweem van aristocratie om het nutteloze. Het mooie van Latijn en Grieks leren is dat het op een of andere manier helemaal niet op werken lijkt, maar meer op nietsdoen. Wat gymnasiasten werkelijk onderscheidt is dat ze zoveel tijd hebben gestoken in iets nutteloos. Zo gezien zijn de oude talen en daarmee de gymnasia onvervangbaar. Chinees en Japans zijn nuttig en daarmee beslist tweederangs. Dat is het werkelijke nadeel van een Chinasium. Maar het heeft ook voordelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aha, nutteloosheid. Dat stel ik 10 uur per week bloemschikken voor. Op het Geranium.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me in elk geval een mooie naam voor bejaardentehuizen. Honderd uur per week geraniumles. Ook cursus "Zelf een geranium worden"

    BeantwoordenVerwijderen