maandag 1 maart 2010

Niet over schoenen en voeten

Ik wilde het over schoenen en voeten hebben.
Maar gisteravond zag ik op tv een film over de architect John Lautner, en nu wil ik het liever over hem hebben.
Ik weet niks over hem, dat zeg ik er maar meteen bij.
Wat ik van hem weet heb ik gisteren opgestoken in die film. Eerlijk gezegd heb ik alleen het staartje van die film gezien.
Er kwam een prachtig huis in beeld. Dat had John Lautner gebouwd. Het lag op een berg, aan een baai, en verder was er alleen de blauwe lucht. En dat huis lag als een wijd geopende schelp naar die baai en die lucht toe gekeerd, haast gretig.
John Lautner hield van beton en hij was denk ik megalomaan. Dat laatste is niet ongewoon voor architecten. Maar het talent kan soms de wilde paarden van de megalomanie temmen, en dat is hier gebeurd. Over schoenen en voeten een andere keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten