maandag 10 november 2014

Einmal ist keinmal

Ik had H. twintig jaar niet gezien. Toen kwam ik hem weer tegen op een zebrapad achter het Paleis op de Dam. We spraken af om te gaan schaken zoals we twintig jaar geleden vaak deden.
H. studeerde toen wijsbegeerte en hij was al een zakenman. Je zult denken: een wijsgeer in zaken? Jawel. Een studie wijsbegeerte is bijzonder goed geslaagd als de student een zakenman wordt. Praatjes vullen geen gaatjes, zegt mijn moeder (een sneer naar mijn vader).
Dus daar zaten we, aan hetzelfde bord waar we twintig jaar geleden ook aan zaten en ik won. Dit kan betekenen dat H. slechter is gaan schaken, of dat ik beter ben gaan schaken. Allebei kan ook. Ook kan het zijn dat H. zijn dag niet had. Of dat ik een goeie dag had. Eigenlijk betekent het niks. Einmal ist keinmal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten