woensdag 5 februari 2014

Ik weet niet wat zuiver geestelijke problemen zijn

Wijwij westerlingen bedoel ik staan op het punt om het geestelijke tot het lichamelijke te verheffen.
Jawel, verheffen.¹
Professor Nietzsche in Ecce Homo: "Ik heb mijn geschriften altijd met heel mijn lijf en leven geschreven. Ik weet niet wat zuiver geestelijke problemen zijn."

¹
Omdat het hoofd boven op het lichaam staat, waren mensen lang geneigd om wat zich in hun hoofd afspeelt hoger te waarderen dan wat er in de rest van het lichaam gebeurt.

5 opmerkingen:

  1. De stelling "Wetenschappers, psychologen en filosofen behandelden de geest en het lichaam tot nu toe als twee verschillende werelden" is natuurlijk onzin. Heel veel onderzoek, heel veel publicaties en heel veel goed werkende psychopharmaca.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante onzinverklaring. Zal er vanavond op terugkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou interessant zijn om eens te onderzoeken wat tot nu toe eigenlijk het achtergrondbeeld (paradigma) is geweest bij het bedenken en fabriceren van psychofarmaca door de psychotechnici. Ik vermoed dat daarbij ongeveer de volgende vooronderstelling leidend is geweest: het immateriële (de geest, de ziel, de psyche) komt voort uit het materiële (het lichaam), maar kan er niet toe worden "gereduceerd". Bij vergeleken het standpunt dat lichaam en geest twee totaal verschillende substanties zijn (Descartes, Christendom etc) is dat al een hele vooruitgang, maar het het relatief vooruitstrevende idee (paradigma) dat de geest/ziel/psyche iets emergents is, een soort "wonder van de complexiteit", heeft onze psychotechnici ertoe gebracht bepaalde, "indirecte" psychofarmaca te ontwikkelen. In de genoemde recente immunologische bevindingen vindt de "reductie" wel plaats, althans in het geval van depressie/zelfmoord. Het woord "reductie" is overigens veelzeggend. De geest/psyche/ziel wordt blijkbaar als iets "hogers" gezien dan de materie/het lichaam. Ik zou zelf eerder spreken van een "verheffing" van het geestelijke tot het lichamelijke. Ik denk dat we met de bevindingen van de immunologen kunnen spreken van een paradigmawisseling. Heel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bedoel: de verheffing van het immateriële tot het materiële...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog één ding, niet onbelangrijk in dit verband: dat "dood willen" (depressie, zelfmoord) ongezond is en "willen leven" gezond, dat lijkt me geen waardeoordeel, geen kwestie van smaak.

    BeantwoordenVerwijderen