donderdag 26 augustus 2010

Ik kon haar alleen aankijken door niet naar haar te kijken

De Zonnekoning Louis XIV (1638-1715)
Ik was aan het skypen met een vrouw. 

Om haar aan te kijken moest ik in de camera kijken en niet naar haar gezicht op het scherm. Ik kon haar alleen aankijken door niet naar haar te kijken.
Telecommunicatie is anders met een camera dan zonder een camera. Er gaat iets verloren. Wat gaat er verloren?
De absolute monarchie van het woord.

Skypen is gratis. Dat is goed, want het is moeilijk om op te hangen als je iemand niet alleen hoort maar ook ziet.

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergrendelen door te ontgrendelen, aankijken door niet aankijken, ik denk dat je een belangrijk nieuw natuurkundig fenomeen op het spoor bent..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Benieuwd naar die verwijderde reactie. Hoe diep onder de gordel was het? Fenomeen is al bekend, heet "schijnbare paradox".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon een spelfout hoor, geen zorgjes.

    En 'schijnbare paradox' dan in de zin van 'gesuggereerde paradox' a.k.a. opzettelijke foute formulering om een magisch of mysterieus tintje aan de uitspraak te geven? ('Alleen door elkaar niet rechtsreeks aan te kijken, kan de suggestie worden gewekt dat men elkaar rechtsreeks aankijkt', klinkt stuk saaier)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je mag eigenlijk niet "schijnbare paradox" zeggen (een paradox is een schijnbare tegenstrijdigheid en mensen die "schijnbare paradox" zeggen hebben het niet begrepen).
    Maar toch is mijn formulering een schijnbare paradox, want ze is volstrekt begrijpelijk.
    Heel anders is het met een echte paradox, daar raak je een beetje van in de war.
    De bewering "Deze zin is onwaar" is waar als ie onwaar is en onwaar als ie waar is.

    BeantwoordenVerwijderen