zaterdag 3 juli 2010

Het is dus bescheiden

De Brazilianen waren toch niet zo zachtmoedig en beschaafd als ik dacht. Ja, als ze winnen zijn ze het. Maar niet als ze verliezen.
De vraag is of het mense-lijk is om zachtmoedig en beschaafd te blijven als je verliest. Verliezen is verschrikkelijk.
Ik heb zelf een paar keer verloren
grote slagen en toen bleef ik ook niet beschaafd en zachtmoedig. Ik heb bijvoorbeeld een hele stapel exemplaren van mijn laatste boek in de vuilnisbak gegooid omdat het geen bestseller was geworden zoals ik verwacht had. Ik had er spijt van, maar het luchtte op.
Is dat beschaafd, is dat zachtmoedig?
Ik hoopte dat ik van de opbrengst van mijn boek een lichtblauwe Fiat 500 kon kopen. Dat is niet te veel gevraagd, dat is heel bescheiden. Denk je dat de Brazilianen bij winst op het WK genoegen zouden nemen met een Fiat 500? Nou dan, het is dus bescheiden. Maar ik kon er niet eens een dinkytoy van kopen.

Sun Tsu zegt: "Het is niet erg om een slag te verliezen, als je de oorlog maar wint."
De Brazilianen en ik hebben een oorlog verloren. Gelukkig komen er altijd weer nieuwe oorlogen.

Op de foto: interieur van de begeerde (lichtblauwe) Fiat 500

Geen opmerkingen:

Een reactie posten