donderdag 24 augustus 2023

Alle sind im selben Jetzt da

1.
Wij hebben een plant op ons terras die Oost-Indische kers heet. De prachtig gevormde blaadjes en kleurige bloemen zijn eetbaar (wat eetbaar is moet gegeten worden).

2.
Ernst Bloch zei: "Nicht alle sind im selben Jetzt da."¹
Maar ik zeg: "Alle sind im selben Jetzt da."²
En dat zegt ook Paustovski.³

3.
Ik ga vooruit met schaken.

4.
De slippers van M. (22) heten Marcel.

5.
"Wat betekent betekent?"
"Wel, als je vraagt wat betekent betekent, dan weet je volgens mij al wat betekent betekent."
"O ja! Betekent betekent betekent!"

6.
Hoe vaker ik iets doe, hoe moeilijker ik het vind. Dit is het omgekeerde van wat gewoonlijk onder "ervaring" verstaan wordt.


¹ Uit: Ernst Bloch / Das Prinzip Hoffnung / Suhrkamp 1959
² Uit: Peter Bekkers / Opera Non Scripta / Uitgeverij Opera Non Scripta / Toen de regenwurmen blaften
³ Uit: Konstantin Paustovski / Goudzand / Uitgeverij Van Oorschot / 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten