zaterdag 15 oktober 2011

Over Montgomery's overwinningen

Generaal Montgomery
Tijdens m'n studie had ik de indruk dat er in de boeken over de krijgsgeschiedenis van de Tweede Wereldoorlog informatie ontbrak.
Het leidde ertoe dat ik me van het onderwerp afkeerde.
Hoe kwam het bijvoor-beeld dat generaal Montgomery won van woestijnvos Rommel in de slag bij El Alamein in Noord-Afrika?
Er waren allerlei verklaringen voor in de boeken: het genie van generaal Montgomery bijvoorbeeld.
Inmiddels is bekend dat Montgomery’s overwinningen in de woestijn te danken waren aan het genie van de wiskundige Alan Turing. Zijn machine ontcijferde alle gecodeerde militaire berichten van de Duitsers, waardoor de dappere generaal op de hoogte was van de posities en de plannen van Rommels leger.
Wat ontbrak in mijn studieboeken was de machine van Alan Turing.
Het werk van Alan Turing op Bletchley Park moest dertig jaar geheim blijven, tot 1975.
In 1976 ging ik studeren. Toen was de informatie in de boeken nog lang niet aangepast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten